Răzbunare sau pedeapsa divină?

Omul care are răbdare să nu se răzbune imediat, ori te iartă, ori se răzbună cumplit. (John Ford)*

Subiectul pe care l-am abordat ieri, despre „uitare”, mi-a reamintit de articolele mele de la început. Aproape jumătate din blogul meu are scrieri în genul celei de ieri. Sînt gînduri scrise, împărtăşite cu cei care mă citesc. Mult timp, Joy a fost un blog fără poze, fără clipuri. Doar cu texte… Chiar dacă multe dintre ele au plecat de la idei utopice, naive sau de-a dreptul funny, întrebările „filosofice” ne trec mai mereu prin minte şi, de multe ori, ne este ruşine sau teamă să le rostim cu voce tare. Sau poate ne este frică de răspunsuri…

Am stabilit ieri că nu e bine să uităm întîmplările mai puţin frumoase pe care viaţa ni le oferă, pentru că aşa nu învăţăm nimic din lecţiile primite. Deşi, eu recunosc sincer că, uneori, mi-ar plăcea să-mi golesc mintea de o gramadă de gînduri :).

Azi încerc să aflu păreri despre „răzbunare”.

Ştim că oamenii rănesc din prostie, constrînşi de anumite împrejurări sau, pur şi simplu, din răutate. Şi uneori, rănesc şi din plăcere…

https://gabriellajoy.files.wordpress.com/2010/11/teary-eyes.jpg?w=225După anumite experienţe negative cu semenii lor, mulţi se gîndesc să răspundă la rău, tot cu rău. Nu vreau să vorbesc din cărţi, că răzbunarea e aşa şi pe dincolo… ştim cu toţii măcar celebra zicală.

Dar hai să fim sinceri: cîţi dintre noi pot ierta cu adevărat, pînă la capăt, orice rău?

Dacă ai avea posibilitatea să te răzbuni pe persoana care te-a făcut să suferi, ai face-o, sau ai lăsa-o la mîna judecăţii divine? Te-ar satisface ideea că fiecare om dă, la un moment dat, socoteală  în faţa cuiva sau ai concepe planuri de răzbunare pentru a-i plăti cu aceeaşi monedă „duşmanului”?

Nu ţi-ai pune problema, firesc, la momentul acela, cam aşa: ” Dacă mie mi-a făcut rău, eu de ce să iert? În fond”, te-ai putea gîndi, „dacă m-a rănit e un om rău, o merită!”.

Sau ai alege să o iei ca pe o lecţie de viaţă şi să aştepţi să te „răzbune” soarta?

*(n. 01.02.1894-d. 31.08.1973, regizor american de origine irlandeză)

Joy

Un comentariu Adăugă-le pe ale tale

Lasă un răspuns

