Cele patru Adevăruri Nobile

on

Cele patru adevăruri nobile (în sanscrită: catvāri āryasatyāni) sunt învățăturile centrale ale budismului. Sunt calificate drept nobile (ariya) pentru că exprimă ansamblul adevărurilor universale și duc la eliberarea individului.

Cele patru Adevăruri Nobile au ca preocupare fundamentală suferinţa. Ce este ea? De unde provine? Cum poate înceta? Răspunsurile se află în învăţăturile lui Buddha.

Cele patru Adevaruri Nobile

1. Viaţa înseamnă suferinţă (Dukkha).

2. Suferinţa are la origine ataşamentul (Samudaya).

3. Putem atinge punctul în care suferinţa încetează (Nirodha).

4. Suferinţa încetează cînd urmăm Calea cu Opt Braţe (Magga).

1. Viaţa înseamnă suferinţa.

A trăi aduce suferinţă. Acest lucru se întîmplă nu numai din cauza faptului că natura umană nu este perfectă, ci şi pentru că lumea în care ne ducem existenţa este la fel de imperfectă ca şi noi. În timpul vieţii noastre trebuie inevitabil să îndurăm suferinţa fizică precum durerea, bolile, ranile, oboseala, stresul, batrîneţea şi, în cele din urmă, moartea; suferinţa psihologică este exteriorizată prin stări de tristeţe, frică, frustrare, dezamăgire şi depresie. Chiar dacă există mai multe grade de suferinţă, dar şi experienţe plăcute pe care le percepem în opoziţie cu suferinţa, precum fericirea, confortul, uşurarea, per total, viaţa este imperfectă şi incompletă din cauza efemerităţii lucrurilor din lumea în care trăim.

Aceasta înseamnă că nu putem niciodată să ţinem în permanenţă lîngă noi lucrurile după care tînjim şi, la fel cum momentele frumoase vor trece pe lîngă noi, aşa se va întîmpla şi cu cei pe care îi iubim şi chiar cu propria persoană. Vom înceta să mai existăm într-o bună zi.

2. Suferinţa are la origine ataşamentul

Originea suferinţei este ataşamentul faţă de lucrurile trecătoare şi ignoranţa rezultată din acest ataşament. Lucrurile efemere nu includ doar obiectele fizice care ne înconjoară, ci şi ideile şi, într-un sens larg, toate “obiectele” percepţiei noastre. Ignoranţa este lipsa înţelegerii modului în care mintea noastră se ataşează de lucrurile trecătoare. Motivele pentru care atingem suferinţa sînt dorinţa, pasiunea, ardoarea, urmărirea bogăţiilor şi a prestigiului, a faimei şi a popularităţii sau, mai pe scurt: suferinţa o dobîndim atunci cînd nu lasăm din mînă o idee sau un lucru, cînd rîvnim.

Pentru că “obiectele” ataşamentului nostru sînt efemere, pierderea lor este inevitabilă şi astfel ajungem la suferinţă. “Obiectele” ataşamentului includ de asemenea şi ideea unui “eu” care este o iluzie, pentru că nu există un “eu” care să nu fie, la rîndul său, efemer. Ceea ce numim “eu” este doar o entitate imaginată pentru că noi sîntem doar o parte nesemnificativă a universului ce este în continuă expansiune.

3. Putem atinge punctul în care suferinţa încetează

Suferinţa înceteaza atunci cînd noi atingem nirodha. Nirodha înseamnă descătuşarea de pofte senzuale şi de ataşamentul conceptual. Al treilea Adevăr Nobil exprimă ideea conform căreia suferinţa poate fi stopată prin înlocuirea poftelor şi a dorinţelor personale cu dragostea faţă de divin, faţă de natură, faţă de tot ceea ce ne înconjoară. Nirodha înlătură din sufletele noastre orice formă de ataşament efemer. Acest lucru înseamnă că suferinţa poate fi înfrîntă prin orice fel de activitate făcută cu mintea limpede şi cu sufletul deschis. Realizarea şi perfecţionarea stării adevărate de fericire şi linişte este un proces care ne trece prin mai multe stadii, cel final fiind Nirvana. Nirvana înseamnă libertate faţă de toate grijile, complexele, stereotipurile şi ideile. Nirvana nu poate fi înţeleasă de cei care nu trec prin experienţa vieţii aşa cum trebuie, liberi de ataşamentul faţă de “obiecte” şi de dorinţe.

4. Suferinţa încetează cînd urmăm Calea cu Opt Braţe

La capătul suferinţei este o cale graduală, Calea cu Opt Braţe, care ne conduce spre renaştere. Ce ne învaţă ea?

• Corectează-ţi gîndurile: evită să îi răneşti pe ceilalţi şi să ai părere greşită (acţiunile nu au consecinţe, nu există cale prin care suferinţa poate înceta etc.);

• Corectează-ţi vorbele: evită să minţi, să bîrfeşti, să ai un ton separator etc.;

• Corectează-ţi acţiunile: evită să ucizi, să furi sau să ai un comportament sexual neadecvat;

• Corectează-ţi traiul zilnic: urmează atitudinea corectă în gînduri, vorbe, acţiuni;

• Corectează-ţi întelegerea: încearcă să atingi înţelepciunea adevarată;

• Corectează-ţi eforturile: după ce faci primul pas, ai nevoie de perseverenţă pentru a continua;

• Corectează-ţi atenţia: fii conştient de “aici şi acum” în loc să visezi la “acolo şi atunci”;

• Corectează-ţi concentrarea: trebuie să ai întotdeauna o stare de spirit echilibrată;

Aşadar, dacă ne îndepărtăm de pofte şi de ataşamentul faţă de “obiecte” învăţînd să ne controlăm corpul şi mintea astfel încît să îi ajutăm pe ceilalţi şi nu să îi rănim, vom deveni mai înţelepţi, ne vom cunoaşte propria minte şi vom înceta suferinţa.

Joy

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s