De ce merg la teatru, de ce citesc cărţi!

Din „vina” părinţilor mei, mai ales! Şi pentru că altfel nu ştiu şi nu pot să exist…

Mi-am trăit copilăria şi adolescenţa în perioada cînd oamenii îşi găseau refugiul în lectură, nu în reţele de socializare, şi cînd tinerii mergeau la teatru, nu la mall. Pe atunci nu exista week-end, ci erau doar două sîmbete libere pe lună, celebrele „sereleuri”, plus duminicile.

Îmi aduc aminte că, în fiecare duminică şi în cele două zile de sîmbătă, mama mă îmbrăca frumos şi mă scotea în oraş. De cele mai multe ori la teatru, la film şi cîteodată la operă sau la operetă. Şi întotdeauna la cofetărie, la Capşa. Aşa am ajuns să-i iubesc şi să-i respect pe marii noştri actori. Ei sînt adevăratele valori de azi, de care cei mai tineri, din păcate, nici nu au auzit, deşi unii dintre ei joacă şi acum cu casa închisă.

Iar lectura, pentru mine, a fost un mijloc de evadare din cenuşiul acelor vremuri, cînd programul la televizor avea doar două ore din care aflam ce împliniri măreţe mai realizase tătucul suprem şi consoarta semianalfabetă, academiciană de renume mondial. Citeam ziua de uneori uitam că trebuie să mai şi măninc, citeam la lumînare seara, cînd ni se lua curentul, sau noaptea cu veioza aprinsă, pînă cînd îmi băteau zorii în geam şi-mi dădeam seama că nu închisesem un ochi toată noaptea.

Nu ştiu cît înţelegeţi voi din bucuria pe care o resimţeam făcînd aceste lucruri simple. Poate că trebuie să fi trăit în acele vremuri, ca să înţelegeţi cum e să ţi se refuze dreptul de a gîndi liber. Nu blamez adolescenţii de azi şi nu am nimic împotriva noilor forme de distracţie. Dar simt cum oamenii devin din ce în ce mai superficiali, mai ignoranţi şi mai blazaţi… Şi e păcat!

Ştiţi ce trist este un popor ignorant?

Această prezentare necesită JavaScript.

Joy

Lasă un răspuns

