Moartea domnului Nicolaescu

on

Despre omul Sergiu Nicolaescu nu pot spune decît atît: Dumnezeu să-l odihnească!

sergiu-nicolaescuÎnsă despre regizorul Sergiu Nicolaescu nu pot scrie folosind mai mult ca perfectul. Filmele domniei sale reprezintă ecranizarea desăvîrşită a manualelor de istorie din vremea lui Ceauşescu… O istorie deformată şi manipulatoare a poporului român, popor zugravit întotdeauna în nuanţe de învingător suprem, de martir şi de erou, care nu acceptă niciodată compromisuri.

Am trăit în permanenţă cu convingerea că ceea ce învăţam atunci în şcoală era o minciună, că istoria acestui popor era prea romanţat prezentată. Poate de-asta nici filmele lui Sergiu Nicolaescu nu mi-au stîrnit niciodată vreo emoţie. Le lipsea autenticitatea! Cu toate astea, nu pot să nu recunosc cinstit că mari actori ai scenei româneşti au interpretat magistral roluri memorabile în filmele domniei sale. Dar aici meritul este al lor, al actorilor.

Fără doar şi poate, cel care a descris cel mai bine starea mea vizavi de acest subiect este jurnalistul Cristian Tudor Popescu: „Voi face doar, în calitate de cinefil, o mărturisire ruşinoasă: niciodată, niciunde, nicio imagine din filmele domnului Nicolaescu nu mi-a stârnit vreo emoţie. Mă număr printre astfel de handicapaţi sufleteşte, nu mulţi, din fericire pentru vigoarea românilor ca naţie.”

N-aş fi scris despre asta. Dar iubesc teatrul românesc şi cinematografia românească şi simţeam că trebuie să transmit ce gîndesc. Fără ipocrizie şi fără patetism.

Am plîns, la propriu, moartea unor mari actori. I-am plîns alături de colegii lor de breaslă, care jucau în comedii celebre cînd în sufletul lor era o adevărată dramă. Şi m-am bucurat sincer cînd actori şi regizori români au convins la festivaluri internaţionale. Sergiu Nicolaescu îşi are şi el, cu siguranţă, locul său în istoria artei regizorale româneşti.

Restul, vorba lui Nae Caranfil, e tăcere!

Joy

2 comentarii Adăugă-le pe ale tale

    1. Joy spune:

      Un articol sincer. Multumesc. O seara frumoasa!

Lasă un răspuns

