Despre una, despre alta, despre oameni…

on

Motto: Viaţa ar putea fi minunată dacă oamenii te-ar lăsa în pace.” (Charlie Chaplin)

Am în bloc un puştiulică de vreo şase ani. Nu ştiu dacă merge la şcoală, fiindcă e aproape tot timpul pe-afară. Ca majoritatea copiilor din blocul meu, provine dintr-o familie dezorganizată. E blond şi are nişte ochi mari, frumoşi, de culoarea cerului.

Într-o zi, pe cînd mă întorceam acasă, îl văd atîrnînd de uşa închisă de la intrarea în bloc. Îmi zice un „săr’na” tare şi repezit şi mă aşteaptă să fac o minune la interfon. Deschid, intră primul, apoi îmi ţine uşa să intru şi eu. Îi mulţumesc, dar nu zice nimic şi o zbugheşte la lift. Îl cheamă şi mă aşteaptă să vin. Înainte de a urca, obişnuiesc să-mi controlez cutia de scrisori.  Ajung într-un final şi ne urcăm amîndoi în lift. Cînd să păşim în „mijlocul de transport”, mă întreabă unde merg. Mă uit la el cu coada ochiului şi-i zic:

– La cinci! Tu, încotro? (Ştiam unde stă, dar m-am făcut că plouă.)

– La şapte…

– Şi vrei să te duc pînă la şapte, nu-i aşa? i-o arunc zîmbind.

33858_1106911
Dylan by Kay Crain, artwanted.com

Se uită surprins la mine, rîde încet şi-mi zice:

– Da.

Cunosc povestea liftului care nu te duce fiindcă eşti prea uşor. Doar am copilărit la bloc. Apăs la etajul lui şi apoi încerc o conversaţie. Are în braţe o minge de fotbal cu sigla echipei Dinamo, aşa că am subiect.

– Eşti dinamovist? îl întreb.

– Da, îmi spune mîndru.

– Şi cînd o să fii mare vrei să te faci fotbalist la Dinamo, nu-i aşa?

Îi strălucesc ochii. Nu-mi răspunde, dă doar din cap, ruşinat. Am ajuns la etajul lui. Deschid uşile şi o zbugheşte din nou, pe sub mîna mea, în timp ce-mi aruncă tradiţionalul „săr’na”.

Asta se întîmpla cam acum o lună.

Săptămînile trecute, vreo zece zile, de voie, de nevoie ne-am transformat toţi cei de pe scară în sportivi. Liftul de la bloc a fost în revizie generală: schimbare de cuşcă, schimbare de butoane, schimbare de cabluri.. ce mai, schimbare de tot!

Lucrători la lift – doi bărbaţi. Şi jumătate, „vorba” filmului! Jumătatea – viitorul de aur al echipei Dinamo🙂 . De cîte ori veneam de la serviciu dădeam peste pici, privindu-i curios pe cei doi. Sînt aproape convinsă că-i pîndea la venire şi că stătea pe lîngă ei toată ziua, pînă încheaiu oamenii ziua de lucru. Ba, un vecin de la bloc i-a zis mai deunăzi, rîzînd:

– Măh, vezi, ai grijă să nu strice sau să murdărească cineva liftul ăla, că ai văzut cît ai muncit la el!

Alaltăieri, cînd mă întorceam acasă, în parcare, pitit după o maşină, mai să-l calc, fanul echipei Dinamo mîngîia un pui de mîţă. Animalul, gri şi slăbănog, se încordase de plăcere ca un arc şi miorlăia în draci, iar ăsta micu’ îi vorbea:

– Acum, gata, stai acolo cuminte, că te calcă maşinile…

De la atîta grijă, n-am putut să-mi stăpînesc un zîmbet.

În rest, toată lumea se plînge de el că nu-i cuminte. Mă-sa îl ceartă, mă-sa mare îl ceartă, vecinii, la fel…

*

*            *

Cunosc o familie (n-aş mai fi cunoscut-o!), un el şi o ea, intraţi în vîrsta a treia. Plini de bani (şi de ei), superficiali, duşmănoşi, lacomi şi avari amîndoi, încercînd să pară ceea ce nu sînt. Pe el îl ştiu de mai mult timp, pe ea am cunoscut-o de curînd. Dialogurile noastre, din ce în ce mai rare, sînt despre chestii culte: cărţi, spectacole de teatru, personalităţi (politice, de obicei, pe care, evident, cuplul se laudă că-i cunoaşte personal). Figuri (geometrice)… Nu aprofundez niciodată, mai mult ascult.

Pe el l-am surprins cîndva halind nişte măsline rămase pe farfuria altcuiva, iar ea a încercat o combinaţie financiară cu mine, să facă o economie de vreo 20 de lei. Acum, el mai vorbeşte cu mine, e mai sociabil, dar ea mă priveşte de sus şi abia aruncă un „Bună ziua!”.

Oricum, am senzaţia că ei îi put oamenii simpli, inclusiv eu. Mie îmi put oamenii de felul ei. Sîntem chit!

Joy

Lasă un răspuns

